In november 2000
bestaat de Katholieke Radio Omroep 75 jaar en om duidelijk te maken dat de zuil
nog springlevend en helemaal van deze tijd is wordt de onbegrijpelijk moderne
reclamecampagne Het gevoel dat je wilt
delen gestart. Helemaal hip. De vloek van de bejaarde die wil laten zien er
nog helemaal bij te horen.
De
campagne brengt enig beschaafd bloot, in de vorm van een wat ongemakkelijk
kijkende deerne die een moddervette baby in de nabijheid van haar tamelijk maagdelijke
borst duldt. Dat wordt in paginagrote krantenpagina's uitgevent. En groot is
dan nog echt groot, want kranten waren nog niet tot halfformaat ingekrompen.
Daarnaast was er ook televisiereclame, in de vorm van impressionistische filmpjes als deze.
Ach
ja, vroeger was de wereld begrijpelijk en gezellig. Als er grenzen verlegd
werden, dan was het millimeterwerk. Toch herinner ik me een zich feministisch
noemend jong journalistenmeisje dat in een soort van beschouwing probeerde uit
te leggen dat de katholieken met hun campagne het pad waren opgegaan van de
bagatellisering en het salonfähig
maken van kinderporno. De argumenten waren ontroerend in hun
onbegrijpelijkheid.
Ook
mij ontroerde de maagd, en dat leverde in december 2000 de volgende, in amfibrachyse
versvoet gestelde bekentenis:
MODERNE
DEVOTIE
Als
Paulus op weg naar Damascus, beschenen
Door
louterend licht. Uit uw stralende ogen,
Vertwijfeld
ten hemel gericht, bloedt een wonde
Van
schuldig verdriet. Mijn geloof, deels verdwenen,
Keert
hunkerend weer. En mijn hart, vaak bedrogen,
Herkent
uw oprechtheid en draalt geen seconde.
Mariaverering,
zo lang uit de mode.
Nu
eindelijk kan het: ik miste het node.
Prelatengeprevel,
ik wil het niet horen.
Het
kan mij niet boeien: die stoffige kerken
Waar
grijze bejaarden het woord celebreren.
Uw
frisse gestalte kan echter bekoren.
U
schenkt mij de kracht mijn geloof te versterken.
Gestrekt
op de grond u devoot te vereren.
Gelovig
genieten, voor eeuwen verboden.
De
tijdgeest vereist het, maakt mensen tot goden.
Gevoel
van jewelste: moderne devotie
Verlost
uit de ketens van kerk en traditie
En
fris opgetuigd in de smaak van het heden.
Ik
wil u aanbidden. De paus heeft geen notie
Hoe
ik u vereer. Van mijn felle ambitie
Mijn
ogen te richten, uw hof te betreden.
Moderne
devotie, een mens kan niet zonder.
De
maagd is herboren, het lijkt wel een wonder.
Het
woord 'prelatengeprevel' vond ik indertijd wel aardig gevonden. Het motto
'moderne devotie' was daarentegen weer een enigszins ongepaste knipoog naar een
heel serieuze en stichtelijke middeleeuwse katholiek spirituele beweging.
Stichtelijkheid, laten we het daar op houden, is
niet mijn grootste deugd. Maar of de paus geen notie heeft, daarop valt op de
grens van 2013 en 2014 vermoedelijk het een en ander af te dingen. Onze nieuwe
paus is in zijn simpele authenticiteit gelukkig vele malen inspirerender dan de
KRO in alle gelikte reclamecampagnes bij elkaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten